Arrangement
Lagene er selv ansvarlig for å avvikle egne kamper. Dette inkluderer kampavvikling i form av minihåndballturnering og aktivitetsserie. Sjekklister for minihåndballturnering og aktivitetsserie finner du nedenfor.
Aller nederst på denne siden finner du nyttig informasjon om oppgaver for sekretariatet i ordinære kamper.
Minihåndballturnering
Når Hundvåg Håndballklubb (HHK) har hjemmearrangement i minihåndball (dvs for 6, 7 og 8 år) så er det noen arbeidsoppgaver som må løses av Hundvåglaget/ -lagene som er i denne puljen. Nedenfor vil det kun refereres til «Hundvåglaget», men i de tilfeller hvor det er mer enn ett lag, så må lagene fordele arbeidsoppgaver seg i mellom.
En minihåndballturnering varer ofte fra hallen åpner og til sen ettermiddag, det vil si ca. seks timer. I god tid før arrangementsdagen, så må lagets dugnadsansvarlig sette opp liste over hvem som skal gjøre hva; før og på arrangementsdagen.
Oppgaver før arrangementsdagen:
- Sjekke med hallpersonalet at hallen er åpen på det tidspunkt man må komme for å rydde klart til arrangementet, det vil si cirka 1 time før de første kampene starter.
- Sende epost til lagene som er i puljen og be dem melde på antall lag de skal delta med. Denne invitasjonen bør sendes ut ca. 1 måned før arrangementet, med svarfrist 14 dager før. Forslag til tekst kan fåes av daglig leder.
- Sette opp kampoppsett basert på påmeldte lag (fra punkt 2 ovenfor) og sende dette til lagene senest èn uke før arrangementet. Mal for kampoppsett ligger oppe på denne siden.
- Lage garderobelapper, dvs lapper med klubbnavn på lagene som skal delta. Disse skal henges på garderobe-dørene på arrangementsdagen.
- Ta kontakt med daglig leder for å opplyse om antall premier man trenger. Daglig leder setter premiene på kioskens lagerrom og disse hentes på arrangementsdagen.
- Ta kontakt med daglig leder for å motta dommeroppsett. Dommerne er vanligvis klubbens egne dommere.
- Fordele oppgaver på kampdag blant lagets foresatte og kommunisere denne listen til foresatte, samt påse at foresatte vet når de skal møte i hallen og hva de skal gjøre.
- Påse at cirka 10 foresatte til sammen leverer 15 stk kaker/ bakverk/ fruktbeger til salg i kiosken. Disse skal leveres innen arrangementet starter. Husk å minne om at fat må merkes med navn før de leveres.
Oppgaver på arrangementsdagen:
- To personer som skal rigge til (møter 60 min før arrangementet starter).
- En person til å være kampvert (møter 30 min før arrangementet starter).
- En person til å bemanne sekretariatet (møter 15 min før arrangementet starter).
- To personer som skal rigge ned.
Kampvert og sekretariat må kanskje deles i økter på 2 eller 3 timer. TIPS: De to som rigger til, kan ta henholdvis første økt som ansvarlig for sekretariatet og kampvert, men den som tar kampvert-rollen må stå i døra 30 min før første kamp – dvs den andre må rigge til resten alene.
- Garderobene merkes med deltakende klubblags navn. Noen ganger må ulike klubber dele garderober. Kun garderober i hallen man skal spille i skal benyttes, dvs. dersom man skal spille i hall B så skal man kun benytte garderobene i hall B.
- Minihåndballmålene monteres og sikres tilfredsstillende på tre baner. Disse står i en garasje i hall B og en garasje i hall A.
- Banene merkes med A, B og C. Skiltene oppbevares på vaktmesters kontor, så man må kontakte vaktmester for å hente disse ut. Skiltene henges på veggen på permanente skruer som står i veggen.
- Bord og stoler til sekretariat bæres ut, og klokka/mikronfon hentes hos vaktmester.
- Klokka klargjøres (se egen side vedrørende klokka under «Nyttig info).
- Mikrofon monteres og testes. Husk at vaktmester må slå på anlegget på sitt kontor for at mikrofon skal fungere.
- Innbytterbenker bæres inn – to til hver bane. Disse står i en av garasjene i hall A.
- Markeringsvester hentes fra håndballens utstyrsrom i hall A.
- Påse at det er minst tre kampballer liggende i sekretariatet. Lagene benytter ofte sine egne håndballer, men man bør ha håndballer tilgjengelig dersom noen behøver kampball.
- En kampvert, med kampvert-vest, bør stå ved inngangsdøra og ønske lagene velkommen og vise dem til garderobene.
- Den som er ansvarlig for sekretariatet benytter mikrofonen til å ønske lagene velkommen, samt opplyse om hvilke lag som skal spille og på hvilken bane. Dette gjøres før hver ny kamp som settes i gang, slik at lagene og tilskuerne vet hvor «sine» lag skal spille.
- Kampverten er også ansvarlig for å sette opp premiebordet og dele ut premiene etter hvert som lagene er ferdig med sine kamper. Alternativet er å organisere felles innløping etter alle kampene er ferdig og dele ut premier til alle spillerne da. Dersom dette alternativet velges så må man ha mange personer til å dele ut premier.
- Ansvarlig for sekretariatet må påse at alle dommerne fyller ut dommerregning (ligger i mappen i sekretariatsvesken). De utfylte dommerregningene skal dommerne legge i postkassen ved den gamle inngangen.
Klokka på minihåndballturnering:
- Spilletid er 2 x 13 min
- Utover å sette kampene i gang, samt sette kampene i gang etter pause, så skal ikke andre funksjoner på klokka benyttes. Dermed er sekretariatsjobben i minihåndball ganske enkel og man trenger kun en person.
Når arrangementet er over, så må man rigge ned alt det som ble satt opp før arrangementet. I tillegg må man rydde garderobene, rydde og sope tribunen, samt tørrmoppe idrettsgulvet.
Aktivitetsserie
Når Hundvåg Håndballklubb (HHK) har hjemmearrangement i sin pulje i aktivitetsserien (dvs for 9, 10 og 11 år) så er det noen arbeidsoppgaver som må løses av Hundvåglaget/ -lagene som er i denne puljen. Nedenfor vil det kun refereres til «Hundvåglaget», men i de tilfeller hvor det er mer enn ett lag, så må lagene avklare arbeidsfordeling seg i mellom.
Et aktivitetsserie-arrangement varer ofte fra hallen åpner og til sen ettermiddag, det vil si ca. seks timer. I god tid før arrangementsdagen, så må lagets dugnadsansvarlig sette opp liste over hvem som skal gjøre hva før og på arrangementsdagen.
Oppgaver før arrangementsdagen:
Oppgaver før arrangementsdagen:
– Sjekke med hallpersonalet at hallen er åpen på det tidspunkt man må komme for å rydde klart til arrangementet, det vil si cirka 1 time før de første kampene starter.
– Skriv ut kampoppsettet (som er laget av håndballkretsen) og medbringe dette til arrangementet.
– Lage garderobelapper, dvs lapper med klubbnavn på lagene som skal delta. Disse skal henges på garderobene på arrangementsdagen.
– Kontakte daglig leder for å motta dommeroppsett. Dommerne er vanligvis klubbens dommere.
– Fordele oppgaver på kampdag blant lagets foresatte og kommunisere denne listen til foresatte, samt
påse at foresatte vet når de skal møte i hallen og hva de skal gjøre.
– Påse at det er cirka 2 kaker per time arrangement varer. Disse skal leveres innen arrangementet starter. Husk å minne om at fat må merkes med navn før de leveres.
Oppgaver på arrangementsdagen:
– To personer som skal rigge til (møter 60 min før arrangementet starter).
– En person til å være kampvert (møter 30 min før arrangementet starter).
– En person til å bemanne sekretariatet (møter 15 min før arrangementet starter).
– To personer som skal rigge ned.
Kampvert og sekretariat må kanskje deles i økter på 2 eller 3 timer. TIPS: De to som rigger til, kan ta henholdvis første økt som ansvarlig for sekretariatet og kampvert, men den som tar kampvert-rollen må stå i døra 30 min før første kamp – dvs den andre må rigge til resten alene.
– Garderobene merkes med deltakende klubblags navn. Noen ganger må ulike klubber dele garderober. Kun garderober i hallen man skal spille i skal benyttes, dvs. dersom man skal spille i hall B så skal man kun benytte garderobene i hall B.
– Minihåndballmålene monteres og sikres tilfredsstillende på to baner. Disse står i en garasje i hall B og i en garasje i hall A.
– Banene merkes med A og B. Skiltene oppbevares på vaktmesters kontor, så man må kontakte vaktmester for å hente disse ut. Skiltene henges på veggen på permanente skruer som står i veggen.
– Bord og stoler til sekretariat bæres ut, og klokka/mikronfon hentes hos vaktmester.
– Klokka stilles inn (se egen bruksanvisning for klokka under «Nyttig info»).
– Mikrofon monteres og testes. Husk at vaktmester må slå på anlegget på sitt kontor for at mikrofon skal fungere.
– Innbytterbenker bæres inn – to til hver bane. Disse står i garasje i hall A.
– Markeringsvester hentes fra håndballens utstyrsrom i hall A.
– Påse at det er minst to kampballer liggende i sekretariatet. Lagene benytter ofte sine egne håndballer, men man bør ha tilgjengelig dersom noen behøver kampball.
– En kampvert, med kampvert-vest, bør stå ved inngangsdøra og ønske lagene velkommen og vise dem til garderobene.
– Den som er ansvarlig for sekretariatet benytter mikrofonene til å ønske lagene velkommen, samt opplyse om hvilke lag som skal spille og på hvilken bane. Dette gjøres før hver ny kamp som settes i gang, slik at lagene og tilskuerne vet hvor «sine» lag skal spille.
– Ansvarlig for sekretariatet må påse at alle dommerne fyller ut dommerregning (ligger i mappen i sekretariatsvesken). De utfylte dommerregningene skal dommerne legge i postkassen ved den gamle inngangen.
– Ansvarlig for sekretariat må påse at kamprapport (ligger i mappe i sekretariatsvesken) fylles ut og signeres av trenere eller lagledere. Etter arrangementets slutt så legger ansvarlig for sekretariatet den utfylte kamprapporten i postkassen ved den gamle inngangen.
Klokka på aktivitetsserie:
– Spilletid er 2 x 15 min
– Utover å sette kampen i gang, samt sette kampen i gang etter pause, så skal ikke andre funksjoner på klokka benyttes. Dermed er sekretariatsjobben i aktivitetsserie ganske enkel.
– UNNTAK: når man går over til å spille på full (stor) bane så teller man mål på klokka.
Når arrangementet er over, så må man rigge ned alt det som ble satt opp før arrangementet. I tillegg må man rydde garderobene, rydde og sope tribunen, samt tørrmoppe idrettsgulvet.
Sekretariatet
ET GODT ARRANGEMENT:
Markedsfør kampen i nærmiljøet.
Bruk lydanlegg til musikk og speakertjenester.
Still opp og presenter spillere/lagledere og dommere før kampen starter.
Oppfordre til positiv støtte og aktivitet blant publikum.
Bevertning er populært for tilskuerne og gir inntekt til klubben (som er med på å holde kontingenten nede).
OPPGAVER FOR SEKRETARIAT FØR OG ETTER KAMP:
Klargjøring av banen (sette ut innbytterbenker, klisterdunk, sekretariatsbord)
Ta i mot bortelaget og dommerne og vis hvor garderobene er
Hente klokka hos vaktmester og hente iPad for LIVE-føring i safen i kiosken
Klargjøre klokka
Klargjøre LIVE-føring
Påse at der er en godkjent kampball
Levere time-out kort til begge lags trenere
ETTER KAMPEN: Påse at lagledere og dommere signerer kamprapporten i LIVE
ETTER KAMPEN: Rydde garderobene som er benyttet for kampen
ETTER KAMPEN: Rydde bort innbytterbenker, klisterdunk, sekretariatsbord
ETTER KAMPEN: Rydde og sope tribunen ved behov
OPPGAVER FOR TIDTAKER UNDER KAMPEN:
– Hovedansvar for klokka, inkl. spilletiden, registrere mål, time-out og utvisninger
– Starte klokka på dommernes signal
– Stoppe klokka når:
Dommer blåser i fløyta og viser time-out tegnet (dette benyttes bl.a. ved utvisning eller skadet spiller)
Lagleder leverer det grønne time-out kortet til tidtaker
Sekretariat ønsker kontakt med dommer for å påpeke usportslig opptreden på innbytterbenken
Det er problem eller feil ved klokka eller LIVE-føring
Bytte av spillere – følge med om lagene foretar korrekt innbytte, dvs
– Bytter spillere når eget lag har ballkontroll
– Spilleren som er ute på banen må gå av banen før ny spiller går inn
– Innbytte skal skje innenfor oppmerket felt
– Ved feil innbytte skal sekretariat gi beskjed til dommer, som normalt vil gi 2 minutters utvisning
Utvisningsprosedyre:
– Dommer viser time-out tegnet
– Stopp spilletiden
– Trykk på «Fouls» knappen for det laget som fikk utvisningen
– Start spilletiden når dommer blåser i fløyten
Time-out prosedyre:
– Kun det laget som har ballkontroll kan ta time-out
– Lagleder leverer det grønne time-out kortet til tidtaker
– Trykk på fløyten på klokka, stopp tiden og løft deretter time-out kortet slik at dommerne ser det
– Start time-out på klokka
OPPGAVER FOR SEKRETÆR UNDER KAMPEN:
– Føre kampens reultater og hendelser i LIVE (se egen guide for LIVE-føring under «Nyttig info»)
– Bistå tidtaker med tidstakers oppgaver (inkl. feil innbytte)